Szókincsfejlesztés hatékonyan és célirányosan

Van egy igen jelentős adat abban a tanulási módszertanban, mellyel az Alkalmazott Oktatástan Magyarország is dolgozik:

„Ha valaki felhagy a tanulással, belezavarodik az anyagba vagy képtelen megtanulni valamit, annak egyetlen oka van: továbbolvasott, amikor nem értett egy szót.

Az összezavarodás, vagy az, hogy az ember képtelen felfogni vagy megtanulni valamit, mindig az UTÁN a szó után jelentkezik, amelyet nem értett, illetve amelynek nem ismerte a meghatározását.”

(Részlet: L. Ron Hubbard – A tanulás alapvető kézikönyve)

 

Ismerve és megtapasztalva pedagógusként azt, hogy amikor használom a fenti kulcsfontosságú adatot, milyen komoly gondoktól szabadulnak meg a tanulók, nem tudok eleget beszélni róla kollégáimnak, így Neked is, kedves Olvasó.

Én személy szerint például szeretem a nyelvtant, mindig jó is voltam belőle, és az idegen nyelvek tanulása sem okozott sosem problémát nekem. Itt van azonban a fizika-kémia: egyiket sem szerettem, nem is emlékszem az iskolában tanultakból szinte semmire, és persze egyetlen számolásos feladatot sem tudnék most megoldani, valamint szülőként sem tudtam segíteni ezekből a tantárgyakból otthon a saját gyermekemnek. Amikor az L. Ron Hubbard tanulási technológia megismerése után mindezt kiértékeltem a meg nem értett szavak szemszögéből, a következőt figyeltem meg: nagyon jól értem a nyelvtan, és egyáltalán nem tudom meghatározni a fizika és a kémia alapszavainak, kulcsszavainak jelentését.

Jó néhány tanulómnál is ugyanezt tapasztaltam: kiváló volt a diák biológiából és fizikából, és a kérdezgetés után teljes mértékben láttam, hogy érti is ezek kulcsszavait, saját szavaival ügyesen megmagyarázta nekem bármelyiket.

Ugyanakkor nem egy sikeres, intelligens üzletember tanítványom feladta már, hogy ő megtanulhat egy idegen nyelvet, egyszerűen nem ment neki, már sok százezer forintot költött nyelvtanfolyamokra és anyagokra, és meg volt róla győződve, hogy nincs nyelvérzéke. Amikor kicsit belekérdezgettem nála a nyelvtan kulcsszavaiba, nagyon hamar kiderült mindkettőnk számára, hogy rengeteg ismeretlen szó van a területen.

Példaként megemlítem azt a tanítványomat, aki gondban volt a nyelvtanulással, és a következők derültek ki nála: a nyelvtan szóról azt gondolta, hogy annyit jelent, helyesírás. (Ami csupán a nyelvtan egy piciny részterülete.) Valamint teljesen újszerű nézőpont volt számára, hogy a szavaknak több jelentése is lehet, nem ritkán olyanok, melyeknek semmi közük sincs egymáshoz. Például nagyon zavarta őt az angolban, hogy megtanulta, hogy az „about” szó azt jelenti: körülbelül, utána pedig folyamatosan találkozott olyan mondatokkal, ahol ez a jelentés értelmetlen volt. Amikor elmondtam neki, hogy van egy olyan jelentése is a szónak, hogy: -ról, -ről, akkor meglepődött, hogy ilyen lehetséges, hiszen ennek semmi köze a körülbelül jelentéshez. És akkor jöttünk rá együtt, hogy eddig ezt ő nem gondolta soha, hogy létezhet ilyen.

Érdekes volt megtapasztalnom tanárként azt az esetet, amikor egy nyolcadikos lány nem tudott megoldani egy feladatot a nyelvtan dolgozatban, mert nem értette meg az utasítást, mely így hangzott: „Bontsd elemeire a mondatot!” Amikor kerestem, mit nem érthet, és rákérdeztem az elem szó jelentésére, azonnal rávágta a választ: „Az, ami a walkman-ben van.” Fel sem merült benne, hogy az elem szónak itt egy másik jelentését kell használni. 🙂

Kérlek, figyeld meg ezt a mindennapokban Te magad is! Ne higgy nekem, vizsgáld ezt meg a saját magad számára! Kérdezz szavakat tanulóidtól az iskolában, nézd meg a különbséget a jó és a rossz tanulóknál! Kérdezz szavakat gyermekedtől otthon, teszteld őt először a kedvenc, aztán a számára nehéz tantárgyak szavait illetően! Érdekes tapasztalat lehet ezt megtenni még saját magaddal is, én megtettem, és megdöbbentett, amit találtam!

Az elmúlt évek alatt tényleg megtapasztaltam munkatársaimmal együtt, hogy milyen ereje van annak, ha egy tantárgy kulcsszavait megérti a tanuló. Több készségfejlesztő kísérleti projektet is futtattunk iskolákban, hogy teszteljük a szavak tisztázásának hatásosságát nagy mennyiségben.

Ezért is határoztuk el annak idején, hogy elkezdjük a TUDÁSKULCS munkafüzet-sorozat megírását és kiadását, mely hathatós segítséget nyújt a tanároknak és a szülőknek egyaránt, hogy könnyen kezeljék a „meg nem értett szó” problémát a tanulóknál, vagy otthon a saját gyermeküknél.

Több száz tanulón teszteltük már a legelső munkafüzeteket is! Az eredmények önmagukért beszéltek. A TUDÁSKULCS sorozat munkafüzeteivel Te is képes vagy hatékony segítséget nyújtani tanítványaidnak, gyermekednek! Hallgasd meg az ezzel kapcsolatos videót, ahol a tesztprojektünkben résztvevő tanárok mondják el a véleményüket:

Kedves Kolléga! Arra kérlek téged, ne hagyd tanulóinak, gyermekednek, hogy elmenjenek a meg nem értett szavak mellett anélkül, hogy utánajárnának jelentésüknek! Segítsd őket, hogy megértsék őket.

Az eredmények világszerte bizonyítják nap mint nap ennek fontosságát. A szavak megértése lehet egy működő út afelé, hogy olyan okos, intelligens felnőttek váljanak diákjainkból, gyermekeinkből, akik igazán hasznos tagjai tudnak lenni a társadalomnak!

Jó munkát kívánok Neked a meg nem értett szavak tisztázásához!
Hidd el, megéri a fáradozást.

További információk a Tudáskulcs munkafüzetekről:
http://tudaskulcs.hu

Szeretettel:
Gaján Éva, elnök
Alkalmazott Oktatástan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .