A világ legsúlyosabb légikatasztrófájának rejtélye

A leírás egy a nyugalom megzavarására alkalmas történetet mesél el egy 1977-ben történt repülőgép-szerencsétlenség hátteréről.

Hogyan okoz egy meg nem értett szó halálos tragédiát?

A KLM gépe készen áll a felszállásra, légiforgalmi engedélyre vár. Addig tilos a pilótáknak megkezdeni a felszállást, amíg a határozott engedélyt erre meg nem kapták.

– Felszállás után majd emelkedjen, tartsa a 90-es repülési magasságot és forduljon jobbra. – Ezt mondta a légiforgalom irányítója, és engedélyt adott arra, hogy a gép a jeladóig elguruljon. A gépek itt kapják meg a végső engedélyt a felszállásra. Ebben a kommunikációban a felszállási engedélyről még egyáltalán nem volt szó.

– Vettem. Felszállást megkezdjük, tartjuk a 90-es magasságot. Felszállásra készen.

– Még várjon a felszállásig – hangzott el a légiforgalom irányítójától.

A KLM gépe ekkor már csak egy percre van a katasztrofális ütközéstől.

A légiforgalmi irányító a felszállás utáni teendőkről adott infót, és azt engedélyezte, hogy a gép a jeladóig elguruljon, és ott várjon – a KLM pilótája mégis azt hitte, úgy értelmezte, hogy startolhatnak felfelé.

A kapitány, aki késésben volt, a szolgálati ideje miatt aggódik, hiszen ha meghaladják a limitet, a következő járatát törölni kell, és ez a légitársaságnak tetemes plusz költséget termel – és ebben az esetben a pilóta miatti késés az engedélyének bevonását is jelentette volna – szeretett volna már hazajutni. Így a kapitány sebességre kapcsolt, és erőteljesen nekiiramodott a géppel. Ezt a halálos döntést egy egyszerű kommunikációs probléma, és egy félreértett szó okozta.

Mialatt a KLM gyorsít a pályán, ugyanitt egy másik gép, a Pan Am járata kezdte meg landolását, és lassú tempóban haladt a kijelölt irányban.

A KLM mire észrevette a vele szemben guruló Pan Amet már több, mint 300-as sebességgel száguldott a kifutón. A Pan Amnak esélye sem volt ekkorra gyorsítani és hirtelen lekanyarodni.

A halálos ütközet elkerülhetetlen volt. Mégis miért, és hogyan történhetett meg ez a baleset olyan legénységgel, akik szakmájuk csúcsán álltak, és igen képzettek is voltak?

A holland másodpilóta szájából a felszállunk kifejezés magát a felszállást jelentette, nem pedig azt, hogy készen áll a felszállásra. Ezzel szemben a spanyol légiforgalmi irányító a párbeszédet úgy értelmezte, hogy a pilóta készen áll a felszállásra.

A légiforgalmi irányító azt is mondta még, hogy várjon az engedélyig.

Ezt miért nem vették figyelembe?

Sajnos ez a kommunikáció el sem jutott a fülkéig, mert a Pan Am járatának rádióhívása ugyanabban a pillanatban történt, és ez a mondat csak recsegés formájában ért el a KLM pilótáihoz, hiszen egyszerre többen beszéltek. Ami eljutott hozzájuk, az a „rendben” nyugtázás volt, amivel csak még inkább zűrzavaros lett az amúgy is félreértelmezett kommunikáció.

Egy sor félreértés után a világ legnagyobb katasztrófája történt meg Teneriffén.

A végzetes baleset világszerte megváltoztatta az irányítók nyelvhasználatát. A felszállás szót már csak akkor mondják ki, ha a felszállási engedélyt megkapták.

A pontos kommunikáció, a standard szóhasználat bevezetése teszi ma lehetővé azt, hogy hasonló félreértések ne történjenek meg. És ha a kommunikációs felek nem teljesen biztosak abban, amit hallottak, mert egyéb nehézségek, pl a vonal recsegése miatt nem volt érthető valamelyik szó, vagy az egész mondat, akkor visszakérdeznek.

A közlekedésbiztonság szakembereinek rá kellett jönniük, hogy az emberek nem minden esetben tudnak pontosan kommunikálni, és ha eltérnek a standard szóhasználattól, akkor hasonló helyzet alakulhat ki.

Az utasításokat közvetítő elektronikát is fejlesztették, annak érdekében, hogy a pontos kommunikáció jöjjön létre a pilóták és légiforgalmi irányítók között.

Henczel Edit
Alkalmazott Oktatástan

Mi lehet a tanulsága ennek a fenti tragédiának, amelyet le tudunk szűrni saját magunk számára?

A megértés fontossága.

Talán ez a történet túl kemény. Igen, egy katasztrófa mindig kemény. Ezért is szeretnénk elkerülni, amennyit csak lehetséges!

És lehet, egy átlagos munkakör esetében a fenti eset közel sem okoz ilyen látványos „eredményt”.

Lehet, egy átlagember esetében „csak” kisebb katasztrófát okoz az életben.

Csak nem érti meg az adott anyagot. Vagy csak elmegy a kedve az adott könyvtől vagy tanfolyamtól. Vagy csak nem veszik fel az áhított egyetemére. Vagy csak nem tudja majd űzni azt a munkát, hivatást, amelyre vágyik. Vagy csak nem lesz olyan boldog élete, amilyen lehetett volna.

A fenti történet nagyon jól szemlélteti azt, amit mi is tapasztalunk a tanulásban és az oktatásban évek óta. Ez pedig a meg nem értett szó. Kulcsfontosságú, és ugyanilyen „katasztrófát” tud okozni.

Ez a magyar nyelvű tanulásban nem annyira nyilvánvaló, mint egy idegennyelvű szöveg, tanfolyam esetén. Ott sokkal inkább kézenfekvő. De létezik, és a hatása ugyanaz.

Tudj meg többet arról, hogyan és mit okoz egy meg nem értés a tanulásban, és akár az életben.

Ismerd meg a tanulás akadályait és annak kezelését tanulásmódszertani tanfolyamunkon, vagy küldd el gyermeked, tanítványod.

Hogyan tanuld meg? (11-15 éveseknek)
Tanulási képességek javítása (15 év felettieknek)
Haladó korrepetitori eszközök (tanároknak, szülőknek)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .