Kolléganőm ajánlotta nekem ezt a kisfilmet, mely egy különleges és a maga nemében csodálatos, példaértékű iskolát mutat be. Nem mondom, hogy 100%-ban mindennel egyetértek, de abban biztos vagyok, hogy rengeteget lehet abból tanulni, ahogyan ez a családiskola működik. A bemutatkozó film hossza 30 perc, de tényleg érdemes rászánni az időt. Engem nagyon megérintett, még inkább elgondolkodtatott és bizony voltak részek, amiket megkönnyeztem. Teljesen biztos vagyok benne, hogy ha az itteni alapelvek és hozzáállás 90%-át bevezetnék az iskolarendszerbe, csodálatos helyekké válnának az iskolák.
Michail Petrovics, az alapító a következőket mondja, mely gondolatok számomra nagyon is szívhez szólóak:
„Nagyon szeretném, ha a felnőttek a gyerekekben nem egy primitív lényt látnának, aki semmit nem ért, nem ismeri az utat. Szeretném, hogy legalább azt elhiggyék, hogy a gyerekek az út ismeretével érkeznek hozzánk. Teljes mértékben meg vagyok róla győződve – és életem során ezt le is ellenőriztem – hogy minden gyerek, ha lelkileg rendben van, zseniális. A felvételikor ezért mi nem végeztetünk velük teszteket, mert tudjuk, ha a gyermek szíve nyitva áll, ő egy zseni. Ahhoz, hogy a gyerekben kibontakozzon, felébredjen a zsenialitás, fontos kitárni a szívét: feloldani a kisebbségi érzéseit, szorongásait, félelmeit – és ha mindez eltűnik, egy zseni áll előttünk, aki már rálépett a saját útjára.”
A tanulók szemszögéből nézve is van létjogosultsága ennek az iskolai modellnek, ennek a fajta gyerekekhez való hozzáállásnak. Hiszen íme, néhány diákjuk véleménye az iskoláról, a gyerekek saját megfogalmazásában:
„Szerintem, nincs még egy olyan iskola a világon, ahol a gyerekeknek ennyi ideje van gondolkodni, mint itt. És az is tetszik nekem, hogy itt nem kell magolni! Itt voltaképpen mindent mi végzünk: főzés, kertészkedés, könyvelés, szervezés… Legyen egy gyerek 8 vagy 15 éves, mindegy, mindenben részt vállalunk”
„Itt nekem magamnak kell akarnom tanulni, másként nem megy.”
„Én a biológusok laboratóriumának tagja vagyok. Ez azt jelenti, hogy mi magunk fejlesztjük ki a középiskolai biológia tananyagot, és elmondhatom, hogy bizonyos értelemben tudósok vagyunk.”
Az alapító legfontosabb gondolatai:
„Minden gyereknek a saját tempójában kell haladnia, nem számít, mennyi idő alatt fejezi be az iskolát, csak az számít, hogy milyen belső fejlődésen megy keresztül. Tapasztalataink azt mutatják, hogy ha a gyerekekben erőteljes belső fejlődés megy végbe szellemi és erkölcsi téren, akkor a tantárgyak elsajátításában voltaképpen nem találnak semmilyen akadályt.”
„Az oktatás legfontosabb eredménye az, amikor a gyermek új kérdéseket tud feltenni saját magának, az embereknek, a felnőtteknek, és saját maga képes válaszolni rájuk. Amikor új gondolatokkal jön, olyanokkal, amelyekre a felnőttek még nem adtak választ.”
Azt javaslom, szánj rá fél órát, hallgasd végig figyelmesen, és tanulj belőle Te is!