Azzal sokunk egyetért, hogy tanulni nem mindig jó, nem szórakoztató, sokszor nem izgalmas.
De miért nem lesz az? Mi az, amitől egy tananyag nem válik érdekessé, mint egy regény vagy egy mozifilm vagy épp egy magazin?
- Nem hasznos
Szülőként valószínűleg találkoztál már olyan „praktikával”, ami pont jókor jött. Egy trükkös módja annak, ahogyan ki tudod szedni a gyermeked ruhájából a zsírfoltot vagy amivel újra használható egy beszáradt filctoll.
Azok az információk, amelyeket azonnal és sikerrel lehet alkalmazni, sokak számára érdekesek. Nem hiába imádják sokan a „hasznos tippeket” tartalmazó újságcikkeket, a főzőműsorokat vagy épp a Youtube videókat.
Vágyunk azonnal alkalmazható, de legalábbis használható információkra. Ezek jobban meg is maradnak az ember emlékezetében.
- Idejétmúlt
Sajnos nem frissül olyan ütemben az iskolák tananyaga, mint amilyen ütemben változik a világ. Sokan (pedagógusok, szülők és diákok) bírálják például a kötelező olvasmányokat, mondván, hogy már nem igazán emészthető egy mai gyerek számára.
A gyerekek – joggal – vágynak a legfrissebb, legkorszerűbb információkra, ami nem egy távoli, ismeretlen múltból táplálkozik, hanem számukra is megérthető, és beleilleszthető a mai világba.
- Nem érthető
A tankönyvek szövegeinek megfogalmazására sajnos nem sokszor jellemző az, hogy gyermeknyelvezettel írnák azokat. Így a pedagógusra illetve szülőre hárul az a feladat, hogy azt a gyerek számára érthetővé és befogadóvá tegye.
Ez sokkal hosszadalmasabbá vagy akár lehetetlenné is teheti a lényeg megértését. Ha a pedagógus vagy szülő nem rendelkezik kellő idővel, nem elég lelkiismeretes vagy épp egyszerűen csak nincs meg a kellő hozzáértése, akkor megmarad a tanulás unalmasnak és kínlódásnak.
- Nem érdekes
Bizony nem ugyanazzal a hozzáállással írnak meg szakmai anyagokat, tankönyveket, mint a kifejezetten szórakoztatásra szánt alkotásokat. Sajnos, régen elavult oktatási rendszerünkben még nem elég elterjedt az a nézet, miszerint a tanulás sokkal eredményesebb és élvezetesebb, ha szórakoztató. Ezt saját maga mindenki nagyon könnyen megfigyelheti, ennek ellenére még kevesen gondolkodnak egyáltalán ebbe az irányba.
Ha meg tudunk írni egy könyvet úgy, hogy egy gyerek élvezze, akkor meg tudunk írni egy fizikakönyvet is úgy, hogy olvasói szívesen vegyék. Ez nézőpontváltás kérdése.
- Túl száraz
Egy korábbi cikkünkben már írtunk erről, hogy pontosan mitől is lesz egy óra vagy egy tananyag „száraz”, és hogyan tudjuk azt némiképp felturbózni.
Ha találékonyak vagyunk, egy hasznos tananyagot is lehet unalmasan és lehet izgalmasan tálalni.
- A fontosságok felborulása
Nagyon lényeges, hogy egy tanuló (illetve azt megelőzően maga a tanár) tisztában legyen azzal, hogy melyik információ milyen értékkel, fontossággal bír.
Folyamatosan fejlődik a világ, főként digitális értelemben. Egy-egy információt már az egészen fiatal korosztály is percek alatt megtalál az interneten, legyen az egy történelmi évszám, egy angol szó jelentése, de akár egy telefon szétszerelésének módja.
Ha egy tanulóval minden adatot egy az egyben, mindenféle fontossági kiértékelés nélkül akarunk megtanítani és kikérdezni, akkor abból csak egy gép lesz és gépies tanulás.
Például ne évszámokat jegyeztessünk meg vele, hanem érjük el, hogy átlásson egy teljes időrendi folyamatot, hogy melyik időszakot milyen más időszak követett és miért. A pontos dátumokat megtalálja az interneten vagy lexikonokban. Ráadásul, ha megérti a folyamatot, akkor saját magától meg is jegyez évszámokat is, mert összeáll a kép, és van mihez kötni.
Ne irodalmi művek „hivatalos” elemzését kérjük számon tőle, hanem érjük el, hogy megszeresse az olvasást, és ő maga alkosson véleményt, szűrjön le tanulságokat. Természetesen soha nem értékeljük le az ő meglátásait!
Ne ezernyi idegen szót magoltassunk be vele, hanem tanítsuk meg neki a szótár használatát, hogy megismerje, és megtapasztalja, hogy ez neki segít, okosabb lesz tőle, és amikor szüksége van rá, képes legyen önállóan használni.
„Az egész oktatásügyet az egész világon mindenütt, amerre csak jártam, egy nagy tévedés hatja át, egy óriási tévedés. Azt hiszik, hogy a könyv arra való, hogy az ember a tartalmát belepréselje a fejébe. Nézetem szerint a fej gondolkodásra való. A könyv pedig arra, hogy ne kelljen mindent fejben tartani.” (Szent-Györgyi Albert)
Könyvajánló:
A fentiek fényében ajánljuk neked a Tudáskulcs munkafüzeteket. Hogy miért? Mert hasznos alapokat tisztáz a gyermekkel a legproblémásabb tantárgyakban. És teszi mindezt játékosan és az életben használható feladatokkal.
Itt kaphatsz róluk további információt:
www.tudaskulcs.hu
Kellemes és szórakoztató tanulást kívánunk gyermekednek vagy tanítványaidnak!
Szeretettel,
az Alkalmazott Oktatástan
munkatársai