Vádat emelek a modern iskolarendszer ellen

Szinte biztos vagyok benne, hogy láttad már a Youtube videót a fiatalemberről, aki vádat emelt a modern iskolarendszer ellen. A videót, amely – nem véletlenül – végigsöpört az egész világon.

Óriási az egyetértés az elmondott váddal kapcsolatban. Többek között ilyen és hasonló reagálásokat olvashatunk rá a Youtube-on:

„Egy tökéletes bírósági vádemelés, tökéletes ok-okozati összefüggéssel és tökéletes igazságtartalommal.”
„Végre valaki kimondta az igazságot. Mennyire igaz!”
„Pontosan így van nálunk is.”
„Küldjük mindenkinek, aki szereti a gyermekét!”
„Ma olyanok kellenek, akik gondolkodnak. Kreatívan, újítóan, kritikusan, függetlenül, nyitottan.”

Hadd idézzek néhány mondatot a vádemelésből:

„Ha egy halat az alapján ítélsz meg, hogy hogyan mászik fára, az egész életét abban a hitben élheti le, hogy hülye. Nem csak fára mászni kényszerítik a halakat, de le is kell mászniuk, sőt, utána 10 mérföldet futniuk. El tudják képzelni, hány gyerek érez együtt ezzel a hallal? Árral szemben úszva, sosem találva az erősségeit? Abban a hitben, hogy buta, azt gondolva, hogy felesleges?

Ha egy orvos minden betegének ugyanazt a gyógyszert írná fel, az eredmény maga lenne a TRAGÉDIA. Rengeteg ember betegedne meg, pedig az iskolában pontosan ez történik. EZ OKTATÁSI MŰHIBA. Egy 20 fős osztályban minden egyes gyerek másban erős, másban tehetséges, másról álmodik. De maga mindig ugyanazt tanítja. Ez szörnyű! Lehet, hogy ez a legnagyobb bűntett a világon.”

Tiszta szívemből egyetértek a vádemeléssel. Legalább 90%-ban nagyon elavult, nagyon lehangoló, amit ma oktatásnak neveznek. A kötelező tananyag nagy része köszönőviszonyban nincs a való élettel. Kitűnő tanulók seregei sikertelenek és boldogtalanok az életben, és nagyon sok rossz tanuló, akik bukdácsoltak az iskolában virágzik. A diákok 90%-a utál tanulni, nem érdekli őket és nem értik, amit tanítani próbálnak neki.

Van két rettenetesen fontos nézőpont, amelyet szinte teljesen figyelmen kívül hagynak a mai iskolarendszerben:

  1.  Az iskola az életre készítsen fel, a tanulásnak/tanításnak legyen jól megfogalmazott, konkrét, az életben hasznosítható célja.
  2.  A jó oktatás az szórakoztató. Az olyan, amely nem szórakoztató, azt nem nevezzük jó oktatásnak.

Ami meg még unalmas, szörnyű, leértékelő, stresszt okozó, nem érthető vagy lehengerlő is, azt pedig még oktatásnak sem nevezzük, nemhogy jó oktatásnak. Azt elnyomásnak nevezzük.

Kedves Olvasó! Te mit gondolsz erről?

Ha még nem láttad a videót, azt javaslom, nézd meg feltétlenül, ha pedig már láttad, akkor nézd meg most újra:

Ez a videó nagyon szépen megmutatja, hogy nagyon nagy a baj, és 180 fokos változásra van szükség. Mi, az Alkalmazott Oktatástan munkatársai és önkéntesei, valamint azok a pedagógusok, akikkel együtt dolgozunk, és azok a szülők, akiknek segítünk, hiszünk abban, hogy lehet valamit tenni ezzel kapcsolatban. Sőt, nap mint nap teszünk is.

Soha nem adjuk fel, hogy teremtsünk egy jó oktatást. Hanem egyszerűen megteremtjük! Semmi és senki nem állíthat ebben meg minket.

Te is velünk tartasz?

Szeretettel,
Gaján Éva elnök
Alkalmazott Oktatástan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .