Egy működőképes oktatási modell

Egy nagyon érdekes írásba botlottam a fantasztikusan működő finn iskolarendszerrel kapcsolatban. A cikk kapcsán újra megerősödött bennem, hogy nem szabad beletörődnünk az állami oktatás jelenlegi, gyenge színvonalába, hiszen vannak pozitív példák! Hogyha a döntéshozók a gyermekek érdekeit és az elért eredményeket veszik figyelembe, akkor létre lehet hozni a finnekéhez hasonló csodát!

Engedd meg, hogy Veled is megosszam a cikket, számodra is érdekes lehet:

Finnország egyike a legmagasabb életszínvonallal rendelkező országoknak. Már az 1600-as években törvényt hoztak: aki nem tud olvasni és írni, az nem vállalhat gyereket! A 90-es években bekövetkezett súlyos gazdasági válság hatására a kormány úgy döntött, hogy komoly pénzalappal támogatja a jövőben az oktatást, a kutatást és a gyakorlati megvalósítási folyamatokat. Az eredmény: kevesebb, mint 10 év alatt Finnország világviszonylatban az élre tört (az elsők közé került) szociális jólét és gazdagsági fejlettség tekintetében.

Miért természetes, hogy Finnországban egy kamaszgyermek kitűnő eredménnyel végzi el az általános iskolát, perfektül beszél angolul és hetente legalább egy könyvet elolvas?

07.45
Saili (15 éves) várja a városi buszjáratot, amely az iskola kapuja előtt áll majd meg. Nincsenek iskolabuszok. A buszok 5 percenként járnak. A finnek kiskoruktól önállóságra nevelik gyermekeiket. Nagyon kevés gyermeket visznek szülei autóval az iskoláig. A buszjegy árát a városi vezetés támogatja. A törvény értelmében egyetlen tanuló sem lakhat az iskolától 5 km-nél nagyobb távolságra.

Kívülről az iskola spártai kinézetű, tiszta. Egyetlen cigarettacsikk, eldobott papír és egyetlen graffiti sem látható.

09.15
A tanórák 35 percesek. A finnek az oktatást a finn nyelv, a matematika és az angol nyelv tanítására alapozzák. A tananyag 75%-a az egész országban egységes. A fennmaradó 25%-ot az iskola választja ki a tanárok, a szülők és a gyermekek egyetértésével.

Az órák rövidek, intenzívek és a világon szinte egyedülállóan, nagyon interaktívak, a gyermekek folyamatos és intenzív bevonásával.

Az iskola belső területén a tisztaság még szembeötlőbb, mint kívül. Minden újszerű, mintha éppen akkor adták volna át használatra. A padokon és asztalokon nem látható ráírás, karcolás. Az iskola közhasznú, természetesen ingyenes, de olyan felszereltséggel, mint például egy drága, fizetős kollégium Spanyolországban. A tantermekben óriás plazmakivetítők találhatók, belső rendszerű tv-vel, 200 literes trópusi halakkal benépesített akváriumokkal, teljes konyhával, különböző audiovizuális felszerelésekkel, légkondicionálással és sok-sok növénnyel vannak ellátva.

Minden két tanulónak van egy számítógépe. Minden iskolában van tucatnyi varrógéppel felszerelt varróműhely, felszerelt hegesztőműhely és asztalosműhely, az iskolák fel vannak szerelve sílécekkel. Van fedett és zárt sportterem, van aula a tantervbe vett színházi órák oktatására, van önkiszolgáló étterem.

A tankönyvek ingyenesek, az iskolai felszerelés is ingyenes, az étkezés is ingyenes.

Saunalahti School (Espoo, Finnország)
Fotó: Andreas Meichsner

12.00
Meleg, tápláló és ingyenes ebéd. Sailinak fél órája van arra, hogy megebédeljen az iskola ebédlőjében. Finnországban törvény kötelezi az iskolát, hogy a menü ingyenes, tápláló és sok saláta- és zöldségfélét tartalmazó legyen. Ebédhez vizet vagy tejet lehet inni. Az élelmezés költségeit minden városban a városvezetés biztosítja. Ha az órák kiterjednek délutánra is, akkor az iskola köteles uzsonnát biztosítani a gyermekek részére.

16.05
Saili hazamegy, otthon a kisebb testvérével jégkorongoznak. Az utcán nyugodtan járhatnak, játszhatnak, azok biztonságosak. Este akár vacsorát is főzhetnek, ha a szülők a munkahelyükön sokáig dolgoznak és később érnek haza, hiszen az iskolában főzni is tanulnak.

18.30
Következik a vacsora, majd (hetente három alkalommal) a szauna. Ilyenkor van együtt a család. Sokat beszélgetnek, főleg a gyermekek terveiről, kívánságairól, előmenetelükről és szükségleteikről.

20.15
Házi feladatok megoldása, majd lefekvés! A finn gyermekek nagyon sok házi feladatot kapnak. Saili gyorsan végez velük, 1-2 óra alatt, hogy ágyban fekve még olvasson egy kicsit a Harry Potterből angol nyelven.

Ha egy gyermek tanul, lehet belőle orvos, bíró vagy mérnök, akkor is, ha szegény családból származik.

Minden gyermek oktatása-nevelése 200 000 euróba kerül a finn államnak, az óvodától az egyetem elvégzéséig. Az adóikból befolyt pénzek legjobb célú felhasználása!

Az egyetemi hallgatók csak a könyvekért fizetnek, és 2,5 eurót az egyetemi ebédlőben az ebédért. Ha végeznek, az állam segíti a munkakezdésüket, fizetve az első fizetésüket és a szükséges albérletet.

A tanulók fenntartások nélkül tisztelik tanáraikat, minden pillanatban érvényesül a kölcsönös udvariasság a kapcsolatukban.

Nem hordanak egyenruhát, de öltözetük mindig egyszerű, tiszta és mindig jólfésültek.

Mindegy, hogy Helsinki elit iskolájáról vagy egy sarkkörön túli iskoláról van szó, az oktatás színvonala ugyanolyan jó.

Az oktatás rendszere nem elitista, nem zsenik nevelése a cél, hanem egy minél magasabb általános színvonal elérése.

A házi feladatok elvégzése szent! Nagyon rossz szemmel nézi még a többi tanuló is, ha egy gyermek másol.

A puskázás elképzelhetetlen a vizsgákon. Aki ezt megtenné, azt a többi diák kiközösítené. Miért kockáztatni, ha lehet tanulni is? – vallják. Ez olyan, mint a felnőtteknél, akik nem a bármi áron való meggazdagodást tekintik életcéljuknak. Nem csoda, hogy statisztikailag Finnország a pénzügyei tekintetében a legátláthatóbb és legkevésbé korrupt országok közé tartozik a világon.

Nem léteznek bukott diákok, mert a buktatás nem engedélyezett. Csak egy lehetőség van egy vizsgán: átmenni, egyszerűen azért, mert az életet is csak egyszer lehet élni. Annyit kell tanulni, hogy átmenjen a vizsgán, a következő évre való átmenet automatikus.

Martti Hellström iskolaigazgató
(Aurora School, Espoo, Finnország)

Saili számára az iskola olyan, mint egy munkahely. Minden munkanapja intenzív, reggel 8 és délután 3 óra között. A tanórák viszont rövidek. Az egyik szünetet kötelező kint tölteni a szabadban. A tanítás során a kritikus értelem stimulálása a cél a mechanikus memorizálás helyett. És milyen tantárgyak vannak a szokásos tudományos tárgyak mellett és helyett? Például a szalontáncok, színház (színészi tudományok), digitális művészetek, fodrászat, jégkorong, harcművészetek, sífutás, szakácstudományok, elsősegély, asztalosság, lakatosság, zene. A tanulók tanulnak hegedülni, gitározni vagy bármi más hangszeren játszani óhajuk szerint.

És ismét: a kritikus gondolkodást és a beszélgetést, a problémák megbeszélését helyezik előtérbe a magolás helyett.

Saili még nem döntötte el, hogy mi akar lenni. Kémikus, állatorvos vagy számítógépes játékokat tervező programozó. Megkérdeztem, hogy boldog-e? Szempillantás nélkül válaszolta: igen!

De más itt a titok! Már az 1600-as években törvényt hoztak: aki nem tud olvasni és írni, az nem vállalhat gyereket!

(Forrás: Hegedűs Endre 2011.08.02-i levele)

Én hiszek abban, hogy a magyar oktatás is elérheti ezt a magas minőséget és nap mint nap ezen dolgozom!

Barátsággal,
Gaján Éva, elnök
Alkalmazott Oktatástan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .