A jó iskola titka

Mi a jó iskola titka? A siker a híres McKinsey-jelentés szerint három tényezőn alapszik:

— az arra legalkalmasabb emberek váljanak tanárrá,
— eredményes tanárrá képezzék őket,
— minden gyermek a lehető legjobb szintű oktatást kapja.

Miért teljesítenek bizonyos iskolarendszerek sokkal jobban, mint mások? Minek köszönhető bizonyos oktatási reformok látványos sikere? – áll a McKinsey jelentés középpontjában, mely a McKinsey & Company által 2006 májusa és 2007 márciusa között lebonyolított kutatás eredményeit foglalja össze, és 25 ország iskolarendszerét veszi górcső alá. A kutatás további részleteit ide kattintva olvashatod el.

Ráakadtam egy beszélgetésre Vekerdy Tamás pszichológussal, gyermeknevelési szakértővel, és milyen érdekes, ő is így gondolja:

„Milyen a jó tanár? Először is: nem utálja a gyerekeket. Hála istennek, ahogy mondtam is, azért vannak olyan tanárok is, akik élvezik a tanítást, szóba tudnak állni a gyerekkel, vitatkoznak is, ha kell, nem zavarják őket a kicsik, de a kamaszok sem. Persze, a tantárgyi tudás is fontos, de nem ez a lényeg.”

„A legfontosabb tényező a tanár. Ha a legjobbak állnak pedagógusnak, mert nagy a presztízse a pályának, jól fizetik, és elismerik őket, akkor abból jó oktatás lesz.” (Vekerdy Tamás)

A beszélgetés további részleteit ide kattintva olvashatod el.

Kedves pedagógus kolléga! Kedves szülőtársam!

25 éve vagyok pedagógus, édesanyám és keresztanyám 40 évig volt ezen a pályán. És persze, mindemellett a diploma megszerzése előtt 16 éven keresztül tanulóként is rengeteg személyes tapasztalatot szereztem az iskolarendszerben, ahogy valószínűleg Te is.

Egyvalamit bizony nagyon is megfigyeltem: teljesen mindegy, milyen kormány van hatalmon, milyen az oktatási törvény, milyen szép és jól felszerelt az iskola, vagy éppen milyen lerobbant és elhanyagolt, a tanulás-tanítás sikere a pedagógus személyén áll vagy bukik!!

Miért merem ezt így kijelenteni? Mert ezt figyeltem meg, és ez az igazság! Rengeteg iskolában jártam az elmúlt években, a világ háta mögötti lepukkant falusi iskoláktól egészen a fővárosi nagy iskolákig, mindenfélében. És bizony, néha a szívem szakadt meg, amikor vidéken, messze a lakhelyemtől, az isten háta mögötti pöttöm falucskában találkoztam csodálatos, a gyerekeket imádó, vérbeli pedagógusokkal, és tudtam, hogy a távolság miatt nem írathatom be a saját gyermekemet az ő osztályukba.

Miért?

Mert gyermekem számára ők lettek volna a legjobb oktatók. Ők, akik igazi hivatástudattal, gyermekközpontú hozzáállással, kreatívan állnak a mindennapi kihívások elé.

Ők tudják, hogy nem az a feladatuk, hogy elmagyarázzák, milyen nehéz a tanárok helyzete, mennyi sok órát kell az iskolában tölteniük, a gyerekek mennyire motiválatlanok és fegyelmezetlenek, és úristen, lusták és nem tanulnak. Ők tudják, hogy mindezen nehézség MEGOLDÁSA az ő feladatuk. Nekik az a dolguk, hogy szeretettel és türelemmel legyenek a gyerekek felé, hogy megértsék őket és odafigyeljenek rájuk. Nekik kell őket motiválni és fegyelmezni, és ők azok, akik azért vannak ott, azért kapnak fizetést, és az ország, a szülők és mindenki azt várja el tőlük, hogy megszerettessék a gyerekekkel a tantárgyukat, hogy felkeltsék a tanulók érdeklődését a tananyag iránt, hogy átvigyék a tanulóikat a közben felmerülő nehézségeken, és a legvégén VALÓDI EREDMÉNYEKET PRODUKÁLJANAK.

Ahogy az orvostól sem azt várjuk el, hogy próbáljon meggyógyítani bennünket, hanem azt hogy meg is gyógyítson. A taxistól nem azt várjuk el, hogy panaszkodjon, szidja a kormányt, a benzinárakat, az anyósát, hanem azt, hogy elvigyen bennünket a kívánt célállomásra. A cukrásztól finom süteményeket, tortákat várunk el, nem annak elmagyarázását, hogyan és miért is nem kivitelezhető ez, a kevés fizetés, az emberek különböző és követhetetlen igényei és a törvénymódosítások miatt.

Mindegy, milyen borzasztó politikai rendszerben élünk éppen, a pedagógus bemegy a tanterembe, magára zárja az ajtót, és innentől csak rajta múlik, hogy ott mi zajlik. Első kézből tudom, hogy ez így van, mert személyesen is megtapasztaltam, édesanyám és keresztanyám példáján keresztül is láttam, amit láttam, és nap mint nap találkozom olyan pedagógusokkal a munkám során, akik a legborzasztóbb körülmények között is, és a legnehezebb gyerekanyaggal is csodákat művelnek. Nnna, számomra ők a NAGYBETŰS PEDAGÓGUSOK!!!

Hát igen, amikor pedagógusként nem adjuk fel, amikor tudunk a gyerekek nyelvén beszélni, tudunk játékosak lenni, nem vagyunk unalmasak és robotszerűek, amikor mi lelkesebbek vagyunk, mint a tanulóink, amikor mi magunk is rajongunk a tantárgyunkért, akkor a legrosszabb körülmények ellenére is SIKERESEK ÉS EREDMÉNYESEK leszünk.

Ha Te is pedagógusként dolgozol, kérlek, válaszd a MEGOLDÁS-ÜZEMMÓDOT, és ne a panaszkodás-üzemmódot!

Ha szülő vagy, válassz olyan pedagógusokat gyermeked számára, akik megoldás-üzemmódban működnek, akik szeretik a gyerekeket, a munkájukat és a tantárgyukat is, amit oktatnak.

Ha bárki a tanácsomat kéri az óvoda- vagy iskolaválasztás előtt, mindig ezt mondom neki: ne iskolát, hanem jó óvónőket, jó tanítókat keress gyermekednek, ha jót akarsz neki és magadnak!

Szóval egy szó mint száz: mi tehát a jó iskola titka? A JÓ TANÁR! És ez bizony, felelősség. Vagy vállald fel, vagy válasz másik hivatást!

Gaján Éva, elnök
Alkalmazott Oktatástan

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .